Rekenkamer
Sinds maart 2014 heeft de gemeente een onafhankelijke Rekenkamer. Deze Rekenkamer vervangt de rekenkamercommissie die sinds 2007 bestond. De rekenkamer onderzoekt de activiteiten van de gemeente op doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid.
De Rekenkamer bevordert de transparantie van het bestuur en levert een bijdrage aan de publieke verantwoording. Door meer inzicht te geven in de prestaties van de gemeente en als het nodig is aanbevelingen te doen voor de toekomst versterkt de Rekenkamer de positie van de gemeenteraad. Verbeter- en leereffecten staan daarbij centraal.
Hoe werkt de Rekenkamer?
De commissie heeft een onafhankelijke positie binnen de gemeente. Zij valt dus niet onder de raad of het college en wordt ook niet door hen aangestuurd. De Rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt. De onderzoeken betreffen de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het beleid en het bestuur.
Hoe deze onderzoeken worden uitgevoerd, is vastgelegd in een reglement en een onderzoeksprotocol. De resultaten van de onderzoeken kunnen worden gebruikt voor het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie en van het bestuur zelf en dragen daarmee in positieve zin bij aan een doelmatige, rechtmatige en doeltreffende besteding van publieke middelen aan gemeentetaken.
Samenstelling Rekenkamer
De huidige Rekenkamer is op 6 maart 2024 geïnstalleerd en bestaat uit een externe voorzitter en twee externe leden. Zij worden bijgestaan door een ambtelijk secretaris, die enkel werkzaamheden verricht voor de Rekenkamer.
Rekenkamerrapporten zijn hier te vinden.
Rico Hoeboer, voorzitter
"Onze onderzoeken zijn bedoeld om de gemeenteraad te voorzien van feitelijke informatie, zodat zij goede beslissingen kunnen nemen. Transparantie en controle zijn essentieel voor een goed functionerende democratische rechtsstaat."